Selasa, 18 Januari 2011

KOKURIKULUM

Kegiatan kokurikulum ialah aktiviti di luar bilik darjah. Terdapat banyak jenis kegiatan kokurikulum di sekolah. Kegiatan tersebut termasuklah aktiviti badan beruniform, kelab dan persatuan serta sukan dan permainan. Semua pelajar digalakkan menyertai kegiatan kokurikulum. Ada banyak faedah kegiatan kokurikulum.

Di antara Unit Beruniform, Persatuan dan Permainan ialah:

PENGAKAP - ST JOHN - PUTERI ISLAM - KADET PERTAHANAN AWAM - KADET POLIS - KADET BOMBA

BAHASA MELAYU - BAHASA INGGERIS - MATEMATIK/SAINS - KEMAHIRAN HIDUP - PENDIDIKAN ISLAM - GEOGRAFI/SEJARAH K - BIMBINGAN KERJAYA - K.PENGUNA - K.PENCINTA ALAM - K.KOMPUTER - K.PENCEGAH JENAYAH

OLAHRAGA,BOLA TAMPAR - BOLA JARING - BOLA BALING - BOLA SEPAKSEPAK - TAKRAW - BADMINTON - SUKAN TRADISI : COH / CONGKAK : DIKIR BARAT : SYAIR : BINTANG ASLI

2 TUJUAN

AKTIVITI KOKURIKULUM DIADAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH UNTUK:

2.1 Menambahkan minat pelajar kepada pelajaran melalui kegiatan kokurikulum yang berkaitan
dengan subjek tertentu.
2.2 Melahirkan pelajar yang cergas dan cerdas daripada segi fizikal dan mental.
2.3 Memupuk semangat kerjasama dan perpaduan kaum.
2.4 Melatih pelajar-pelajar untuk menjadi pemimpin yang bertanggungjawab.
2.5 Menyediakan asas yang kukuh kepada pelajar sebagai pemimpin pada masa hadapan.

3 JENIS-JENIS KEGIATAN KOKURIKULUM

TERDAPAT TIGA JENIS KEGIATAN KOKURIKULUM:

3.1 Persatuan dan kelab (persatuan akademik / kelas khas, kelab pencinta alam sekitar)
Kelab Catur
Kelab Pencinta Alam Sekitar



3.2 Pasukan beruniform (Pengakap, St.John,KRS,Pergerakan Puteri Islam,
Briged Bakti, Kadet Bomba dan Silat Gayung)
Kadet Bomba



3.3 Sukan dan permainan (termasuk Olahraga)
Badminton
Kelab Bola Sepak SMK Pulau Nyior


4 KEHADIRAN DAN KEGIATAN

4.1 Kehadiran bagi guru dan pelajar adalah diwaj9ibkan selama 180 minit seminggu.
4.2 Buku kehadiran kokurikulum hendaklah sentiasa dikemaskini.
4.3 Setiap orang pelajar diwajibkan mengambil bahagian dalam satu jenis persatuan/kelab,
Sukan dan wajib menganggotai satu jenis pasukan pakaian seragam bagi satu tahun.
4.4 Masa latihan adalah seperti berikut:

PAKAIAN SERAGAM
Khamis (Bergilir-gilir) pada pukul 4.00 - 6.00 petang
Bergantung kepada persatuan masing-masing

5 MAJLIS KOKURIKULUM

JAWATANKUASA INDUK KOKURIKULUM

5.1 Meracang,menyelaras dan melaksanakan gerakkerja kokurikulum dengan kerjasama masyarakat
setempat.
5.2 Berusaha menyediakan kemudahan peralatan gerakerja kokurikulum.
5.3 Meningkatkan penglibatan pelajar dan masyarakat setempat dengan gerakerja kokurikulum
sekolah.
5.4 Menyerapkan nilai-nilai social positif dan menbina sikap dan tabiat yang baik di kalangan pelajar.
5.5 Mewujudkan semangat kekitaan di kalangan masyarakat setempat terhadap intitusi sekolah.
5.6 Merancang kegiatan kokurikulum sepanjang tahun.
5.7 Mengemas/menyelia/menyelaras kegiatan sukan,persatuan,kelab dan pasukan pakaian seragam.
5.8 Membuat anggaran dan perbelanjaan tahunan.
5.9 Merekod segala maklumat gerakkerja kokurikulum pelajar.


6 PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB SETIAUSAHA SUKAN

6.1 Menyelaras semua aktiviti sukan sekolah.
6.2 Menyelaras takwim dan jadual aktiviti sukan yang sesuai dengan aktiviti sukan
MSSD/MSSK/MSSM.
6.3 Membantu pengetua mengagih tugas guru dalam olahraga dan permainan.
6.4 Menetapkan pelajar dalam rumah sukan.
6.5 Menyediakan anggaran belanjawan tahunan untuk aktiviti dan peralatan sukan.
6.6 Menyelaras penyertaan sekolah dalam aktiviti sukan luar sekolah.
6.7 Mengurus dan menjaga keselamatan semua peralatan sukan sekolah.
6.8 Menyimpan dan mengemaskini buku stok dan inventori peralatan sekolah.
6.9 Menyediakan peraturan pengunaan peralatan dan kemudahan sukan.
6.10 Menyediakan laporan lengkap tentang semua aktiviti sukan sekolah dan luar sekolah
untuk edaran,rujukan dan rekod.
6.11 Sentiasa berbincang dengan pengetua / penolong kanan kokurikulum untuk kepentingan
sukan sekolah.
6.12 Merekodkan pencapaian cemerlang pelajar menerusi sukan sekolah dalam buku rekod
pencapaian sukan sekolah.


7 GURU RUMAH SUKAN (KETUA)

7.1 Memastikan adanya senarai ahli rumah sukan yang lengkap (guru dan pelajar)
7.2 Membuat pengagihan tugas kepada semua ahli rumah sukan.
7.3 Membentuk jawatankuasa rumah di kalangan pelajar yang meliputi olahraga dan
permainan untuk pertandingan antara rumah sukan.
7.4 Menghantar nama peserta yang berpotensi untuk pemilihan wakil sekolah.
7.5 Merekod kedatangan pelajar dan mengambil tindakan terhadap pelajar yang tidak hadir.
7.6 Mengawasi keselamatan pelajar waktu latihan.
7.7 Menyemai semangat kesukanan di kalagan pelajar.
7.8 Sentiasa berbincang dengan ketua rumah sukan untuk meningkatkan prestasi rumah sukan.


8 GURU PERMAINAN (KETUA)

8.1 Menbentuk jawatankuasa
8.2 Merancang meningkatkan pengetahuan,kemahiran dan minat pelajar dalam permainan.
8.3 Berusaha untuk mendapat khidmat nasihat dari mereka yang pakar.
8.4 Memilih dan melatih pasukan sekolah mengikut jadual dari takwin kokurikulum.
8.5 Memastikan undang-undang perlawanan dan permainan dipatuhi.
8.6 Menganjurkan perlawanan antara rumah sukan/tingkatan/sekolah.
8.7 Menguruskan pengangkutan untuk pasukan sekolah ke pertandingan luar.
8.8 Menguruskan surat kebenaran ibu bapa/penjaga untuk pertandingan luar sekolah.
8.9 Melaporkan dan merekodkan keputusan-keputusan pertandingan yang disertai.
8.10. Menyediakan anggaran perbelanjaan untuk peralatan dan pengurusan.
8.11. Menyemai semangat kesukanan di kalangan pelajar.
8.12. Menentukan peralatan dan kemudahan permainan sentiasa dalam keadaan baik,
selamat dan mencukupi untuk digunakan.
8.13 Merancang aktiviti tahunan dengan guru rumah sukan.
8.14 Menilai prestasi pasukan sekolah dan mengambil langkah-langkah mempertingkatkannya.
8.15 Merekod nama pemain-pemain dan pasukan yang cemerlang (johan daerah/negeri)
8.16 Tugas-tugas lain yang diarah oleh pengetua/penolong-penolong kanan dari masa ke semasa.

Isnin, 17 Januari 2011

pakaian tradisional


Pakaian Tradisoinal

Sejarah Kebaya
Menurut Denys Lombard dalam bukunya Nusa Jawa: silang Budaya (1996) Kebaya berasal dari bahasa Arab ‘Kaba’ yang bererti ‘pakaian’ dan diperkenalkan lewat bahasa Portugis ketika mereka mendarat di Asia Tenggara. Kata Kebaya diertikan sebagai jenis pakaian (atasan/blouse) pertama yang dipakai wanita Indonesia pada kurun waktu abad ke-15 atau ke-16 Masihi. Hujah Lombard tentu berterima terutama lewat analogi penelusuran lingustik yang toh sampai sekarang kita masih mengenal ‘Abaya’ yang berarti tunik panjang khas Arab. Sementara sebagian yang lain percaya Kebaya ada kaitannya dengan pakaian tunik perempuan pada masa kekasiran Ming di Tiongkok, dan pengaruh ini ditularkan setelah imigrasi besar-besaran menyambangi semenanjung Asia Selatan dan Tenggara di abad ke-13 hingga ke-16 Masehi.
Baju Kebaya adalah pakaian tradisional yang dikenakan oleh wanita Indonesia dan Malaysia yang dibuat dari kain kasa yang dikenakan dengan sarungbatik, atau pakaian tradisional yang lain seperti songket dengan motif warna-warni. Dipercayai kebaya berasal daripada negara Arab dan membawa baju kebaya (yang Arabnya "abaya") ke Nusantara ratusan tahun yang lalu. Lalu menyebar ke MelakaJawaBaliSumatera, dan Sulawesi. Setelah penyesuaian budaya yang berlangsung selama ratusan tahun, pakaian itu diterima oleh penduduk setempat.
Sebelum tahun 1600 di Pulau Jawa, kebaya adalah pakaian yang hanya dikenakan oleh golongan keluarga kerajaan di sana. Selama zaman penjajahan Belanda di Pulau ini, wanita-wanita Eropah mula mengenakan kebaya sebagai pakaian rasmi. Saban hari, kebaya diubah dari hanya menggunakan barang tenunan mori menggunakan sutera dengan sulaman warna-warni.

Pakaian yang mirip yang disebut "nyonya kebaya" diciptakan pertama kali oleh orang-orang Peranakan daripada Melaka. Mereka mengenakannya dengan sarung dan kasut cantik bermanik-manik yang disebut "kasut manek". Kini, nyonya kebaya sedang mengalami pembaharuan, dan juga terkenal dalam kalangan wanita bukan asia.
Terpisah daripada kebaya tradisional, ahli fesyen sedang mencari cara untuk memodifikasi desain dan membuat kebaya menjadi pakaian yang lebih moden. Kebaya yang dimodifikasi boleh dikenakan dengan seluar jeans.
 yang biasa di pakai di Malaysia dan negara serantau biasanya terbahagi kepada dua, iaitu baju Melayu potongan Teluk Belanga dan potongan Cekak Musang. Baju Melayu Teluk belanga biasanya lebih terkenal di selatan Malaysia sementara potongan Cekak Musang di kawasan tengah dan utara Malaysia. Potongan tersebut merujuk kepada cara jahitan pada leher baju tersebut, potongan Cekak Musang berbentuk seperti leher baju India hanya bahagian penutup atau rumah butangnya bertindan. Sementara potongan Teluk Belanga pula bahagian lehernya hanya di jahit secara sulaman. Terdapat berbagai bentuk sulaman yang dipadankan seperti Mata Lalat, Tulang Belut dan sebagainya.









Baju Riau



Baju berbelah ini seakan-akan kebaya pendek. Baju Riau juga disebut 'Engku Puteri atau Raja Hamidah' puteri pada Raja Haji iaitu Yang Dipertuan Muda Riau yang kelima dari keturunan Bugis....Pada umumnya baju traisional melayu untuk kaum laki-laki biasanya dilengkapi dengan kain "songket",,,










Baju Melayu Cekak Musang
Istilah ini berhubung langsung dengan pola lingkaran leher baju, tengkuk ‘cekak’ tinggi atau leher tegak empang leher. Pengertian ‘cekak musang’ merakamkan imej alami untuk leher baju yang bercekak tinggi berdiri (2.5cm) melingkari leher. Ukuran ditentukan oleh lingkaran (bulat) yang dibuat dengan ibu jari lain yang bertemu hujungnya. Baju ini mula dipakai di Johor ketika pemerintahan Sultan Ibrahim Ibni Sultan Abu Bakar.
Baju Melayu dijahit dalam dua cara iaitu berpesak atau potongan moden atau dipanggil potongan Cina. Di mana lengan baju tersebut disambungkan kepada badan baju.Iaitu secara di sambung terus atau di jahitkan kebahagian lain yang dinamakan pesak dan kekek.
Cara memakai baju juga terdapat perbezaan dimana bagi baju Melayu Teluk Belanga biasanya sampin dipakai diluar baju, manakala baju Melayu Cekak Musang baju di dalam sampin.




Baju Kurung
Baju kurung dianggap popular dan dipakai oleh lelaki dan perempuan. Perbezaannya terletak pada bahagian kocek iaitu lelaki mempunyai tiga kocek manakala perempuan mempunyai satu kocek serta perbezaan daripada segi pemakaian. Pengertian kurung secara tidak langsung telah membawa erti ‘mengurung atau menutup’ anggota tubuh. Cara ini menepati konsep pakaian cara Melayu setelah kedatangan Islam, sehinggalah istilah ‘kurung’ diertikan sebagai baju yang selesa dan longgar, labuh atau panjang. Sehingga disebut dengan berbagai-bagai nama misalnya ‘baju kurung bernyawa’ walaupun mempunyai pelbagai nama namun baju kurung telah menampilkan ciri-ciri tersendiri.

diperoleh daripada :