Khamis, 1 Mac 2012

TEORI PERKEMBANGAN MORAL KOHLBERG

-teori lebih konsisten dr teri piaget
-terbentuk dlm penaakulan moral kank2
-perbezanya ilah mgambil masa lbh lama untuk mencapai tahap pemikiran moral

ada3 tahap dan setiap tahap ada 2 peringkat

1 PRA KONVENSIONAL-pringkat yg lbh rendah..perlakuan dinilai berdasarkan ganjaran dan hukuman yg  akan detirma akibat perlakuan tersebut...

ORIENTASI KEPATUHAN DAM HUKUMAN- 
pemikirakan moral knk lbh bersifat egosentrik mementingkan kesan fizikal....mematuhi peraturan untuk megelakkan hukuman..ex...buat kerja sekolah elak kena denda..
ORIENTASI  GANJARAN PERIBADI
- patuh peraturan supaya mndapat ganjaran sebagai alasan....sesuatu perbuatan mengharapkan ganjaran keerana  tingkah laku didorong untuk memuaskan  kehendak sendiri ex.. tolong gur angkat barag untuk mendapat pujian semata2..itu adalah balasan  yg dterima.

2 KOVENSIONAL- INDIVIDU MULA FHM ERTI MORALITI dan mempunyai keupaya mbuat penilaian..--- kefahaman moral berdasarkan  norma yg telah dipupuk oleh  kuasa luar seperti  ibubapa dan persekitaran.....moraliti IALAH melakukan perkara yg tidak melanggar peraturan yg telah ditetapkanoleh masyarakat..

ORIENTASI PERLAKUAN BAIK
- mengaplikasi ukuran moral yg telah ditetapkan oleh ibubapa.guru dan masyarakat..individu menghargai nilai kepercayaan dan kepatuhan terhadap peraturan yg telah ditetapkan ....ini kerana individu ingin dilihat sebagai anak yg baik dan  sedia mengikuti arahan..

ORIENTASI  AKUR KEPADA SISTEM SOSIAL DAN ETIKA PERATURAN
-penekanna deberikan  kepda mematuhi peraturan meghormati pihak berkuasa dan menjalankan tggjwb supaya susun atur msyarakat terpelihara..ex....nek mota kena ada lesen...sebahagian drpd undang2.....

POST KOVENSIONAL-  TAHAP PENAKULAN MORAL YG LBH TGGI
kerana individu sudah mula meneroka pilihan dan alternatif lain dlm penakulan moral..
-sbb  mmpunyai  kod moral dan etika  yg tersendiri....
OREINTASI KONTRAK SOSIAL DAN HAK INDIVIDU
- berhujah dgn mgunakan hak,nilai dan prinsip
-individu menilai undang2 berdasarkan hak individu kerana mganggap undang2 adalah fleksibel atau boleh diubah dan mempunyai alternatif lain..individu akan mematuhi undang2 jika menepati hak individu..
ETIAK PRISIP SEJAGAT
- merupakan falsafah ttg moral seseorang
-pentingkan kesamaan hak kpd semua individu dan menghormati maruah serta prinsip orang lain..
-individu mempunyai kod2 moral dan etika yg tersendiri yg menepatiu hak individu sejagat..
-mgkn akan melaggar peraturan msyarakat jika ada konflik dgn kod etika peribadinya...ex..pandangannya berbeza dgn peraturan yg sedia ada....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan