Khamis, 1 Mac 2012

teori sigmund freud TEORI PSIKONALISIS

TAHAP2 PERKEMBANGAN PERSONALITI

1.ORAL STAGE 0-18 BULAN
kepuasan dicapai melalui xtvt oral.jika berlebhan akan menjadi terlalu optimistik dan dependent(terlalu bergantung kepada orang lain).dan jika berkurang  akan menjadi sikap suka bermusuhan.

2 ANAL 18 -3 1/2 TAHUN
berubah daripada  mulut ke anus(dubur) kepuasan dicapai melalui xtvt konraksi dan relaksasi otot ketika membuang naji besar atau kecil.ketika ini kanak-kanak diajar menggunakan tandas.jika berlebihan  akan menbawa kesan seperti comot tidak teratur dan selekeh
jika berkurang akan membawa kpadakeras aty,degil,kedekut.

3.PHALIC 3-5 TAHUN
 kanak sudah mengetahui  tentang bahagian kemaluan.pada peringkat ini kanak2 mula menunjukkkan tanda2 mula rapat dgn ibu bapa yang berlainnan jantina.
lelaki kepada ibu manakala perempuan kepada ayah.Perasaan cemburu akan timbul apabila anak2 yang mempunyai sama jantina...terdapat 2 fenomena iaitu

Oedipus compelax=knk2  lellaki bersaing dgn bapa untuk mndapt kasih syh ibu.. serta bermusuhan dgn bapa. cara mengatasi maslah ini dgn  mengajar knk lelaki cara untuk menidentifikasikan dirinya dgn bapa.

electra complex= bapa menrupakan objek kesayangan bagi knk2 perempuan dan cuba mengambil alih tempat ibu  kerana merasakan keddudukan mereka lbh rendah dan x dhargai.Jika lebih kasih syg akan beri kesan  seperti sombong angkuh dan ego...ex.lelaki akan mnghina perempuan dan perempuan  suka mengoda dan  suka mnlakukan hubungan sejenis secara rambang. Jika kuarang akan memberi kesan seperti rendah diri malu dan raa diri x berharga.

4.LATENCY 5-13 TAHUN
 pada peringkat ini kank2 sudah tidak berminat lagi kepda seksual kerana mereka lbh minat menjalinkan hubungan persahabatan. ex..kanak2 lelaki akan cenderung berkawan dgn sama sejenis.dan sama juga dgn kanak2 perempuan.

5.GENITAL SETALA AKIL BALIGH
pada peringkat ini  perasaan  untuk keinginan seksual kembali....di sini kepuasan dapat dicapai dgn  menjalinkan hubungan  dgn individu yang berlainan jantina...


ISU2 MORAL YG WUJUG PADA 5 TAHAP PSIKOSEKSUAL FREUD

1.ORAL= PEROKOK=X  INDIVIDU X PUASA KERANA LAMBAT DIBERI MAKANAN.

2 ANAL=  TINGKAH LAKU AGRESIF  TAU MELAKUKAN JENAYAH KERNA KUARAN DIBERI PERHATIAN SEMASA PROSES PEMBUANGAN NAJIS..AKAN BERLAKU SIFAT PANAS BARAN ATAU SUKA MELEPAS GERAM DEKAT ORANG LAIN.

3. KUBUL ATAU PHALIC=  BERLAKU SUBANG MAHRAM KERANA MEPUNYAI PERASAAN BERAHI KEPDA IBU NAMUN TERPAKSA BERIDENFIKASIKAN DGN IBU DAN BAPA.INI MEMPNYAI SIFAT TERPENDAM DAN DIBAWA SEHINGGA DEWASA SETERUSNYA BERLAKU HUBUNGAN ABNORMAL.

4.TAHAP PENDAMAN=HUBUNGAN SOSIAL KERANA ZAMAN KANAK2DAN MUAL BERSOSIAL..REMAJA PULAK SUDAH PANDAI BERKOMUNIKASI  DGN MASYARAKAT MELALUI INTERAKSI SOSIAL YG BOLEH MENBERI KESAN NEGATIF DAN POSITI TERHADAP INDIVIDU TERSEBUT.

5. TAHAP GENITAL.=PEMBINAAN KERJAYA YG MANTAP DAN  INTITUSI KEKELUARGAAN..KERANA TELAH MENCAPAI TAHAP MATANG IAIUT INDIVIU MULA MENGEJAR MATLAMAT HIDUP SUPAYA MEMPEROLHI KEHIDUPAN YG LBH BAHAGIA DGN MEMBINA 1 PEKERJAAN YG TETAP DAN MENCARI PASANGAN HIDUP BAGI MBENTUK KELUARGA.


sebagai pengetahuan kedapa kita yg dlm masa hadapan kelak..walaupun ia hanya teori......sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan